Wat te doen tegen snurken

Snurken doen we allemaal wel eens, maar is er wat tegen snurken te doen? Het snurkgeluid ontstaat door het vibreren van het zachte weefsel in de luchtwegen. Het is een teken dat de luchtdoorstroming hinder ondervindt. Geschat wordt dat een derde tot de helft van de Nederlandse bevolking snurkt. Bij het ouder worden neemt het snurken vaak toe.

Snurkgeluiden zijn vooral voor de partner niet zo aangenaam. Het wordt ervaren als een hinderlijk geluid. Bovendien kan het qua geluidssterkte zo’n 100 decibel bereiken. Dit is even luid als een vrachtwagen die over de snelweg rijdt. Het doorslapen naast iemand die ligt te snurken lukt dan ook niet altijd. Reden om op zoek te gaan naar wat er te doen is tegen snurken.

 

Wat te doen tegen snurken?

Je kunt zelf iets doen tegen snurken door op de volgende zaken te letten:

- Beperk je alcoholconsumptie. Het is bekend dat iemand na het drinken van alcohol, vooral bier, meer gaat snurken.
- Zoek balans in het sporten en vermijd zware lichamelijke inspanning voor het slapen gaan. Vanzelfsprekend is sporten en je spieren trainen gezond, maar een stevige training kan ook leiden tot meer gesnurk.
- Vermijd late en zware diners. Ze kunnen tot een onrustige slaap en tot snurken leiden.